Den här bloggen har skapats för en kurs på Helsingfors universtitet om digital humaniora. Den här bloggen kommer främst att innehålla uppgifter som relaterar till den här kursen. Första uppgiften:
Kort om mig
själv som dator- och webbanvändare.
Jag
använder dator och webben dagligen. Jag ser det som en del av dagens
kommunikation, idag använder jag internet oftare än jag använder telefonen (för
att ringa). Dator användning både sparar och konsumerar tid. Vissa saker blir
effektiverade och andra saker går det onödig tid åt.
Jag blir
lätt frustrerad om ett datasystem inte är optimerat, mest stör det mig om t.ex.
sök funktionen på en databas fungerar dåligt. Jag tycker att många bibliotek
och arkiv ännu har en lång väg att gå innan det är så smidigt som det kunde
vara.
När det
gäller humaniora och att studera historia har jag börjat använda digitala
medier allt mera. Jag studera en utbytesperiod på Aucklands universitet där det
digitala biblioteket var mycket utvecklat. Via bibliotekets hemsidor kom man lätt
åt olika databaser, lite i stil med Nelli-portalen men det krävde inte en egen
inloggning. Mycket av kursmaterialet var också uppladdat i digital kopia på
kursernas respektive egna sidor. Ifall kursmaterialet är obligatoriskt för
studerande så förstår jag inte varför det ska vara svår tillgängligt.
Materialet kunde gått finnas att tillgå till på någon intern sida, huvudsaken
är ju ändå att studerande ska erhålla kunskap. Det känns som om det ännu finns
någon form av princip att det är karaktärsbildande för studerande att kämpa och
slåss om material och det tycker jag inte är optimalt för lärande. Effektivare
lär sig studenterna om mesta delen av tiden går till att plugga sak.
Auckland
hade också ett väldigt bra utbud av olika branschtidskrifter digitalt, för mina
arbeten där använde jag mig flitigt av de digital källor som fanns till hands. Där
har ju mindre språk som finska och svenska en klar nackdel jämfört med
engelskan att det inte finns samma resurser att se till att materialet finns
digitalt. Klart att det finns ett egenvärde i att studerande också lär sig
använda sig av riktiga arkiv och det är säkert sådant som det borde satsas på
mera idag. För ungdomar som främst har använt sig av digitala medier kan logiken
i ett arkiv och hur man ska använda det vara svårfångad.
I Auckland
hade digitaliseringen tyvärr också gått ett steg för långt, det satsades helt
tydligt för mycket av resurserna på det digitala. I fysisk form fanns
kurslitteraturen oftast endast i ett exemplar med en utlåningstid på två
timmar. Det i sin tur ledde till stora kostnader och slöseri då man måste
kopiera böckerna. Jag tycker alltså att det är viktigt att kunna använda olik
media i vardagen och inget medium bör förringas.
Tack, Jooles_s! Spännande att läsa om dina erfarenheter från Auckland. Har vi på sätt och vis inte ändå en fördel i att vi kan läsa *både* våra egna små språk *och* engelska? Hur tycker Nelli är att använda?
VastaaPoistaAtt du skriver att arkiven har en lång väg att gå, hänger ihop just med logiken i arkiv. SÅ man måste absolut känna till arkivens logik, om kan ska den minsta chans i dag. Vi ska återkomma till det senare i kursen
Tappade bort ett ord där: Hur tycker DU Nelli är att använda?
VastaaPoistaAbsolut tycker jag att vi har en fördel av att kunna fler språk. Men språken lider av att det inte finns likadana resurser för ex. branchtidningar att lägga upp innehållet digitalt, åtminstone äldre årgångar. Åtminstone upplevde jag att det var så när jag jobbade på min kandi.
VastaaPoistaArkivlogik tycker jag att det borde underivsas mycket mer om, så bra att det kommer upp!
Säkert sant med digitalliseringen
VastaaPoista